CREATON ÉPÍTÉSZPÁLYÁZAT 2023 – Ács Miklós, Kovács Krisztina, Tolnai Zsolt pályaművének bemutatása

A „Tradíció és Innováció – Tető az építészetben” építészpályázat 2023 épületfelújítás, bővítés, átalakítás kategóriának II. díját Ács Miklós, Kovács Krisztina, Tolnai Zsolt (T.Á.M. Építésziroda Kft.) kapta a „Szent Imre Általános Iskola, Székesfehérvár” pályaműért!

A pályaművet Dr. Fülöp Zsuzsanna okleveles építészmérnök, címzetes egyetemi tanár​ gondolatai alapján méltatták.

„Az építészeti műleírásban foglaltak szerint az iskola eredeti épülete az 1920-as években épült Fábián Gáspár irodájának tervei alapján neobarokk stílusban. A műemléki környezetben álló iskola helyi védelem alatt áll.

A fenti paraméterek alapvetően meghatározták a felújítás tervezőinek lehetőségeit, hiszen úgy kellett létrehozniuk egy korszerű, a megnövekedett igényeket mindenben kielégítő épületet, hogy ne csorbuljanak az eredeti épület kvalitásai.

A felújítás alapvető célja az iskola bővítése, közösségi terek, új tantermek kialakítása, a belső terek akadálymentes kapcsolatrendszerének létrehozása volt napjaink elvárásait kielégítő szerkezetek, anyagok alkalmazásával, ugyanakkor az épület eredeti, harmonikus geometriai, anyaghasználati jellemzőinek megőrzésével.

Szent Imre Általános Iskola
Szent Imre Általános Iskola

Az épület felújításának tervezői Ács Miklós, Kovács Krisztina, Tolnai Zsolt, a T.Á.M. Építésziroda Kft. magas színvonalon oldották meg a feladatot. Az utcai homlokzatot megőrizve az udvari oldalon helyezték el az új elemeket, mindig tiszteletben tartva a meglévő homlokzat arányait, dinamikáját. Az udvari oldalon a tetőtérben új tantermeket, a földszinten közösségi teret alakítottak ki és a terep adottságainak kihasználásával akadálymentes belső átjárást biztosítottak valamennyi szint között. Az új, kiválóan megvilágított belső terek modern, letisztult és praktikus berendezése harmonikusan illeszkedik az épület műemléki megjelenéséhez.

A mértéktartó, visszafogott anyaghasználat is tükrözi a műemléki jelleg tiszteletét. Az összhang megőrzése mellett azonban a tervezők nem riadtak vissza erőteljesebb színek és szerkezeti elemek alkalmazásától sem az udvari oldalon. Az új tantermek kialakítását biztosító, a magastető felületbe illesztett tetőráépítés nem érinti a történeti barokk épületrészt, szerkezeti kialakítása tágas modern terek létrehozását teszi lehetővé. A ferde tetők a hagyományos városképhez és a történeti megjelenéshez illeszkedő fedése CREATON BÉCSI TÁSKA hódfarkú húzott tetőcserép natúrvörös színben. Az udvari oldalon a korszerű energetikai követelményeknek megfelelően napelemeket helyeztek el a tetőfelületen. Az udvari zsibongó nagy üvegfelületekkel, zöld tetős kialakítással, élénk színű kerti bútorokkal készült.

Szent Imre Általános Iskola
Szent Imre Általános Iskola

Az épületszerkezeti részletek, a tetőfedés szakszerű megvalósítása a kivitelezők szaktudását is dicséri. A gondos tervezői és kivitelezői munka eredményeképpen kiemelkedő színvonalon valósult meg az épület történetiségét, formai, anyaghasználati harmóniáját megőrző, ugyanakkor korszerű elemeket tartalmazó, a mai követelményeket magas szinten kielégítő épület.

Gratulálunk a díjhoz és további sikereket kívánunk!” -hangzott el a pályázat méltatása során.

A tervezési feladattal kapcsolatos gondolatait a tervezők is megosztották velünk:

„Az iskola épülete az 1920-as években épült Fábián Gáspár irodájának alkotásaként neobarokk stílusban. A magastetős épület műemléki környezetben, helyi védelem alatt áll saroktelken, a Budai út és a Várkörút tompaszögű kereszteződésében. Északi oromfala és a negatív körcikk pártafala gazdagon díszített, volutás, melyek a székesfehérvári belváros meghatározó, karakteres elemei. A vele szemben álló Teleki Blanka Gimnáziummal erős építészeti hangsúlyt alkotnak.

Az utcai főbejáratot a Várkörútra és a Budai útra néző szárnyak metszéspontjában negatív körcikkbe helyezték el a tervezők. Az épület 4 szintes. Alsó szintje az utca felé alagsor, az udvar felé teljes értékű szint. Földszintje az utca szintjétől jelentősen, mintegy 1,5 m-re ki van emelve. A tantermek három szinten helyezkednek el, melyek az utca felé tájoltak. Az oldalfolyosók a belső udvarra néznek, tornaterme a hosszabbik, Budai úti szárny végében helyezkedik el, metszetében az alagsort és a földszint elfoglalva. Az iskolaépület jellemzője volt, hogy igazi közösségi, zsibongó és rendezvénytér nem kapcsolódott a tantermekhez.

Szent Imre Általános Iskola

Építészeti szempontok ismertetése:

  • a tetőtér beépítése a meglévő ácsszerkezet megtartásával nem lehetséges. Az új szint kialakítása lényegében emeletráépítésként valósítható meg, amely tömegében alakulhat mintegy „tetőtérbeépítés” -ként.
  • az amúgy is magas épület tovább magasítását ellensúlyozni szükséges, amelynek mérséklésére lehetőséget ad az iskolaudvarban megépíthető többfunkciós tér járhatóan kialakítható födéme. Az iskola és a kapcsolódó óvodai épületek, valamint az óvodaudvar támfala egy szemmel látható kedvezőtlenül mély, árnyékos sötét teret hoznak létre az udvar déli végében, mintegy 3,5 m-es szintkülönbséggel. Ez szinte felkínálja a beépítés lehetőségét.
  • a padlásszinten kialakítandó tantermek lehetőségét az épület is felkínálja, mivel lépcsője felvezet a padlásszintre. Ugyanakkor a tantermek tájolása komoly mérlegelést generál. A szerkezeti és funkcionális rend azt diktálja, hogy a tantermek az alsóbb szinti tantermek fölé kerüljenek, de a megvilágítás és az illeszkedés szempontjai felülírják azt. Az utcai homlokzatra nem helyezhető el tetőfelépítmény, osztálytermet megvilágító tetőablak. A belső oldalon az új udvarszinti beépítéssel összhangban egy új modern, kortárs hangulat alakítható ki bátor, de érzékeny formálással.
Szent Imre Általános Iskola
Szent Imre Általános Iskola

Az udvari beépítés kihasználja az udvarok közötti szintkülönbséget, kapcsolatot teremt az intézmény eddig leszakadó funkcionális tereivel. Kitágítja és megnöveli, mintegy „díszudvar” -rá alakítja az iskola és óvodaudvar összefűzése által létrejött teret. Az udvari bejárat kortárs „kígyó” épülete elhatárolja a díszudvart és a sportudvart. Üvegfallal megnyílik a díszudvar felé, de zárttá válik (labdavédelem) a sportudvar irányában.  Fontos, hogy az új beépítés a két udvarrészt ugyan elvágja egymástól, de karakterével, maiságával, funkcionalitásaival mégis felértékeli mindkét udvarrészt. A két intézményrészt jelenleg támfal és szabadtéri lépcső választja el. Az új beépítéssel a két intézményrész összefonódik, eggyé válik.

Az udvari beépítéssel kialakuló többfunkciós tér részben a térszín alá süllyesztett, lépcsős tér, melyet felülvilágítók világítanak meg, fokozva a tár attrakcióját. A tér az adottságokhoz alkalmazkodva alakul lépcsőssé, amely alkalmas színpadtér lelátóval. Az osztályok a lépcsős lelátón, míg a szülők a galéria szinteken foglalnak helyet.

Szent Imre Általános Iskola

A szintráépítés építészeti megfogalmazásában az udvari beépítés gondolkodásmódját folytatja. A tantermek és zsibongó terek keresztmetszete a szokványostól eltérő, szabadabb, izgalmasabb. Külső burkolata natúrvörös kerámia, mintegy a tető átformálásaként a főpárkány felett. A ferde tetők kerámia cserépfedésűek, a függőleges felületek ablaksávok, illetve a cseréppel azonos anyagú kerámiával burkolt felületek.

A tetőráépítés átnyúlik az óvoda műemléki védettségű telkére. A ráépítés a történeti barokk épületrészt nem érint, csak az iskola épületével egy időben épített XX. század eleji épületet.”

Szent Imre Általános Iskola

Köszönjük és gratulálunk az épületfelújítás, bővítés, átalakítás kategória II. helyezéséhez!